Articolul 11
1) Proprietarii de vehicule sau detinatorii mandatati ai acestora sunt obligati sa le înmatriculeze sau sa le înregistreze, dupa caz, înainte de a le pune în circulatie, conform prevederilor legale.
2) Înmatricularea vehiculelor este continua, de la admiterea în circulatie pâna la scoaterea definitiva din circulatie a unui vehicul din categoria celor supuse acestei conditii, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, si presupune urmatoarele operatiuni:
- înscrierea în evidentele autoritatilor competente, potrivit legii, a dobândirii dreptului de proprietate asupra unui vehicul de catre primul proprietar
- transcrierea în evidentele autoritatilor competente, potrivit legii, a tuturor transmiterilor ulterioare ale dreptului de proprietate asupra unui vehicul.
3) Operatiunile prevazute la alin. (2) se realizeaza pe baza datelor de identificare ale vehiculului si ale proprietarului si conditioneaza eliberarea de catre autoritatile competente, potrivit legii, a unui certificat de înmatriculare, precum si a placutelor cu numarul de înmatriculare atribuit si transcrierile necesare în certificatul de înmatriculare si în cartea de identitate a vehiculului.
4) În cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul, datele noului proprietar se înscriu în Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelorînmatriculate constituit de Directia Regim Permise de Conducere si Înmatriculare a Vehiculelor simultan cu mentionarea încetarii calitatii de titular al înmatricularii a fostului proprietar. Pentru realizarea acestei operatiuni, noul proprietar este obligat sa solicite autoritatii competente de înmatriculare transcrierea transmiterii dreptului de proprietate, în termen de 90 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate asupra vehiculului.
4.1) Organul fiscal care opereaza scoaterea vehiculului din evidenta fiscala a fostului proprietar are obligatia de a notifica înstrainarea acestuia în cadrul schimbului de informatii prevazut de reglementarile în materie fiscala, în termen de 5 zile lucratoare, autoritatii competente de înmatriculare. Aceasta face mentiunea privind înstrainarea vehiculului în Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor înmatriculate constituit de Directia Regim Permise de Conducere si Înmatriculare a Vehiculelor, în termen de 30 de zile de la primirea notificarii.
4.2) De la data înregistrarii notificarii prevazute la alin. (4.1), autoritatea competenta de înmatriculare, respectiv Directia Regim Permise de Conducere si Înmatriculare a Vehiculelor, transmite institutiilor interesate datele noului proprietar, la solicitarea acestora.
4.3) În situatia în care noul proprietar nu solicita transcrierea transmiterii dreptului de proprietate în termenul prevazut la alin. (4), înmatricularea vehiculului se suspenda de drept pâna la data transcrierii transmiterii dreptului de proprietate.
4.4) În cazul în care pâna la transcriere intervin transmiteri succesive ale dreptului de proprietate asupra vehiculului, termenul prevazut la alin. (4) curge de la data primei transmiteri a dreptului de proprietate.
4.5) Suspendarea de drept a înmatricularii vehiculului intervine si la data expirarii sau, dupa caz, a anularii inspectiei tehnice periodice si înceteaza la data la care vehiculul trece o noua inspectie tehnica periodica.
4.6) În cazurile prevazute la alin. (4^3) si (4^5), autoritatea competenta de înmatriculare, respectiv Directia Regim Permise de Conducere si Înmatriculare a Vehiculelor, înregistreaza suspendarea înmatricularii în Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor înmatriculate. Datele referitoare la suspendare se sterg dupa 5 ani de la data încetarii acesteia.
4.7) Înregistrarea suspendarii înmatricularii potrivit alin. (4.6) în cazul prevazut la alin. (4.5) se realizeaza pe baza datelor referitoare la inspectia tehnica periodica a vehiculului existente în Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor înmatriculate, respectiv comunicate Directiei Regim Permise de Conducere si Înmatriculare a Vehiculelor de catre Registrul Auto Român în conditii stabilite prin protocol.
4.8) În scopul verificarii efectuarii inspectiei tehnice periodice a vehiculului, respectiv a valabilitatii acesteia, politia rutiera are drept de acces pentru consultarea Registrului national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor înmatriculate în conditiile stabilite prin protocolul încheiat între Inspectoratul General al Politiei Române si Directia Regim Permise de Conducere si Înmatriculare a Vehiculelor.
5) Solicitantii unei operatiuni de înscriere a dreptului de proprietate în evidentele autoritatilor competente pentru un vehicul rutier utilizat dobândit din alt stat trebuie sa faca dovada certificarii autenticitatii vehiculului de catre Registrul Auto Român. Certificarea autenticitatii vehiculului atesta faptul ca formularul-tip al documentului care confirma înmatricularea anterioara a vehiculului, eliberat de autoritatile competente din tara de provenienta, este autentic.
7) Cu ocazia realizarii oricarei operatiuni privind înmatricularea unui vehicul, verificarea efectuarii inspectiei tehnice periodice si a asigurarii obligatorii de raspundere civila, respectiv a valabilitatii acestora, se poate face si pe cale informatica, în conditiile stabilite prin protocol încheiat între autoritatea competenta din subordinea Ministerului Afacerilor Interne cu atributii de organizare si coordonare a activitatii de evidenta si eliberare a certificatelor de înmatriculare si a placutelor cu numere de înmatriculare si Registrul Auto Român, respectiv Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
9) Societatile abilitate sa comercializeze vehicule noi si societatile de leasing din România pot solicita, pe cale informatica, înmatricularea sau autorizarea provizorie pentru circulatie a vehiculelor, prin intermediul unei aplicatii informatice puse la dispozitie, în conditiile stabilite prin protocol, de catre autoritatea competenta din subordinea Ministerului Afacerilor Interne cu atributii de organizare si coordonare a activitatii de evidenta si eliberare a certificatelor de înmatriculare si a placutelor cu numere de înmatriculare.
10) Proprietarul sau detinatorul mandatat al unui vehicul este obligat sa solicite autoritatii competente înscrierea în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare a oricarei modificari a datelor de identificare a vehiculului respectiv sau, dupa caz, ale proprietarului, în termen de 30 de zile de la data la care a intervenit modificarea.
11) Cu ocazia realizarii operatiunilor prevazute la alin. (2), autoritatile competente de înmatriculare înscriu în Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor înmatriculate constituit de Directia Regim Permise de Conducere si Înmatriculare a Vehiculelor urmatoarele date în format electronic:
- datele de identificare a proprietarului si, dupa caz, a detinatorului mandatat ori a altei persoane, în conditiile art. 15 alin. (1.1)
- datele de identificare a vehiculului.
12) Datele de identificare sunt: pentru persoanele fizice: numele de familie, prenumele, codul numeric personal sau, daca este cazul, echivalentul acestuia, potrivit legislatiei nationale aplicabile, respectiv numarul de identificare fiscala, locul si data nasterii, domiciliul/resedinta, precum si, optional, un numar de telefon si adresa de posta electronica ale persoanei;
pentru persoanele juridice: denumirea, sediul, codul de identificare fiscala, numarul de înregistrare în registrul comertului, daca este cazul, sau codul unic de înregistrare, potrivit legii nationale aplicabile, precum si, optional, un numar de telefon si adresa de posta electronica ale reprezentantului acestora.
13) Datele de identificare a vehiculului care se înscriu în Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor înmatriculate si codurile armonizate aferente acestora se stabilesc si se actualizeaza prin ordin al ministrului afacerilor interne
14) Datele prevazute la alin. (11) se sterg dupa 10 ani de la data radierii vehiculului.
15) Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor înmatriculate se actualizeaza pe baza datelor furnizate în sistem informatizat de catre Registrul Auto Român, referitoare la inspectia tehnica periodica a vehiculelor. Transmiterea datelor se face cu titlu gratuit.
16) Directia Regim Permise de Conducere si Înmatriculare a Vehiculelor este autorizata sa faca schimb de date cu autoritatile competente de înmatriculare din statele membre ale Uniunii Europene, prin obtinerea, respectiv furnizarea datelor necesare, în scopul verificarii, înaintea înmatricularii unui vehicul, a statutului legal al acestuia în statul în care a fost înmatriculat anterior, în cazul în care exista îndoieli asupra situatiei reale sau juridice a vehiculului. Verificarea împreuna cu autoritatile competente de înmatriculare din statele membre ale Uniunii Europene se poate realiza inclusiv prin utilizarea unei platforme informatice în scopul facilitarii schimbului de informatii.
Articolul 11.11) Autoritatile competente sa realizeze operatiuni de înmatriculare, autorizare provizorie si eliberare a permiselor de conducere încaseaza tarifele aferente confectionarii si valorificarii placilor cu numere de înmatriculare permanenta, de proba, temporare si provizorii, atribuirii unui numar de înmatriculare preferential, pastrarii combinatiei numarului de înmatriculare, precum si contravaloarea certificatelor de înmatriculare, a autorizatiilor provizorii si a permiselor de conducere.
2) Sumele prevazute la alin. (1) pot fi achitate prin virament, prin mijloace de plata online, prin intermediul POS-urilor instalate la unitatile Trezoreriei Statului sau la sediile institutiilor publice beneficiare ale sumelor si prin alte modalitati de plata reglementate de acte normative în vigoare, prin mandat postal sau în numerar la ghiseele serviciilor publice comunitare regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor din cadrul institutiilor prefectului, la casieriile unitatilor Trezoreriei Statului, în conditiile legii. Pentru sumele încasate prin intermediul POS-urilor instalate la unitatile Trezoreriei Statului, comisioanele se suporta de la bugetul de stat, prin bugetul institutiilor publice din structura carora fac parte unitatile Trezoreriei Statului, iar pentru cele încasate prin intermediul POS-urilor instalate la sediile institutiilor publice beneficiare, comisioanele se suporta din bugetele acestora.
3) Sumele prevazute la alin. (1) se încaseaza într-un cont distinct de disponibil deschis la unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului pe numele institutiei prefectului din care face parte serviciul public comunitar regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor.
4) Unitatile Trezoreriei Statului la care îsi au deschise conturile institutiile prefectului din care fac parte serviciile publice comunitare regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor încaseaza sumele prevazute la alin. (1) în numerar, în contul prevazut la alin. (3).
5) Sumele încasate în numerar la ghiseele serviciilor publice comunitare regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor se depun la casieriile institutiilor prefectului în aceeasi zi, la terminarea programului de lucru.
6) Sumele predate la institutiile prefectului potrivit alin. (5) se depun de catre acestea în contul distinct de disponibil prevazut la alin. (3) în urmatoarea zi lucratoare.
7) Sumele încasate în contul prevazut la alin. (3) se vireaza de catre institutiile prefectului în contul de venituri al bugetului activitatii finantate integral din venituri proprii «Venituri din prestari servicii» al Directiei Regim Permise de Conducere si Înmatriculare a Vehiculelor pentru tarifele prevazute la alin. (1), respectiv în contul Regiei Autonome «Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat» pentru contravaloarea documentelor prevazute la alin. (1) în termen de cel mult doua zile lucratoare de la încasare.
8) Restituirea sumelor prevazute la alin. (1), achitate eronat sau pentru care nu au fost prestate serviciile aferente, se face de catre Directia Regim Permise de Conducere si Înmatriculare a Vehiculelor, respectiv de catre Regia Autonoma «Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat», la cererea scrisa a platitorului adresata acestora însotita de documentul prin care sa efectuat plata.
Articolul 121) Pentru a circula pe drumurile publice, vehiculele, cu exceptia celor trase sau împinse cu mâna si a bicicletelor, trebuie sa fie înmatriculate ori înregistrate, dupa caz, si sa poarte placute cu numarul de înmatriculare sau de înregistrare, cu forme, dimensiuni si continut prevazute de standardele în vigoare.
2) Vehiculele care nu sunt supuse înmatricularii sau înregistrarii pot circula pe drumurile publice numai în conditiile prevazute prin regulament.
Articolul 131) Autovehiculele, cu exceptia mopedelor si a troleibuzelor, precum si remorcile se înmatriculeaza permanent sau temporar la autoritatea competenta în a carei raza teritoriala proprietarii îsi au domiciliul, resedinta ori sediul, în conditiile stabilite prin reglementarile în vigoare.
2) Autovehiculele, remorcile si tractoarele agricole sau forestiere din dotarea Ministerului Apararii Nationale, a Ministerului Afacerilor Interne, precum si cele ale Serviciului Român de Informatii se înregistreaza la aceste institutii. Autovehiculele si remorcile pot, dupa caz, sa fie înmatriculate în conditiile prevazute la alin. (1).
3) Pâna la înmatriculare, vehiculele prevazute la alin. (1) pot circula cu numere provizorii, pe baza unei autorizatii speciale eliberate de autoritatea competenta
4) La cerere, persoanelor juridice care fabrica, asambleaza, caroseaza ori testeaza autovehicule, remorci sau tractoare agricole ori forestiere li se pot elibera pentru acestea autorizatii si numere pentru proba.
5) Evidenta vehiculelor înmatriculate se tine la autoritatea competenta pe raza careia proprietarul îsi are domiciliul, resedinta sau sediul.
Articolul 141) Tramvaiele, troleibuzele, mopedele, tractoarele agricole sau forestiere, altele decât cele prevazute la art. 13 alin. (2), inclusiv remorcile destinate a fi tractate de acestea, precum si vehiculele cu tractiune animala se înregistreaza la nivelul primarilor comunelor, ai oraselor, ai municipiilor si ai sectoarelor municipiului Bucuresti, care, prin compartimentele de specialitate, tin si evidenta acestora.
Articolul 151) Odata cu realizarea operatiunilor de înmatriculare a vehiculului, autoritatea competenta elibereaza proprietarului sau detinatorului mandatat un certificat de înmatriculare, conform categoriei din care face parte vehiculul respectiv, precum si placute cu numarul de înmatriculare.
1.1) La cererea scrisa a proprietarului unui vehicul, în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare se poate înscrie si o alta persoana decât proprietarul, specificându-se calitatea în care aceasta poate utiliza vehiculul, în virtutea unui drept legal. În cazul în care proprietarul vehiculului este o societate de leasing, este obligatorie mentionarea în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare si a datelor de identificare ale detinatorului mandatat.
3) Pentru vehiculele prevazute la art. 13 alin. (2) si art. 14 alin. (1), autoritatea care le înregistreaza elibereaza proprietarilor acestora certificate si placute cu numere de înregistrare, conform categoriei din care fac parte vehiculele respective.
4) Forma, dimensiunile si continutul certificatului de înmatriculare si ale certificatului de înregistrare se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
5) Este interzisa punerea în circulatie a unui vehicul, înmatriculat sau înregistrat, care nu are montate placute cu numarul de înmatriculare sau de înregistrare atribuite de autoritatea competenta ori daca acestea nu sunt conforme cu standardele în vigoare, precum si în cazul în care certificatul de înmatriculare sau de înregistrare este retinut, iar dovada înlocuitoare a acestuia este eliberata fara drept de circulatie sau termenul de valabilitate a expirat.
Articolul 16Înmatricularea, înregistrarea sau atribuirea numarului provizoriu ori pentru probe a unui vehicul se anuleaza de catre autoritatea care a efectuat-o, daca se constata ca au fost încalcate normele legale referitoare la aceste operatiuni.
Articolul 171) Radierea din evidenta a vehiculelor se face de catre autoritatea care a efectuat înmatricularea sau înregistrarea doar în cazul scoaterii definitive din circulatie a acestora, la cererea proprietarului, în urmatoarele cazuri:a) proprietarul doreste retragerea definitiva din circulatie a vehiculului si face dovada depozitarii acestuia într-un spatiu adecvat, detinut în conditiile legii;b) proprietarul face dovada dezmembrarii, casarii sau predarii vehiculului la unitati specializate în vederea dezmembrarii;c) la scoaterea definitiva din România a vehiculului respectiv;d) în cazul furtului vehiculului.
2) Radierea din evidenta a vehiculelor înregistrate, la trecerea acestora în proprietatea altei persoane, se face de catre autoritatea care a efectuat înregistrarea, la cererea proprietarului, în conditiile legii.
3) Este interzisa circulatia pe drumurile publice a vehiculelor radiate din evidenta.
4) Vehiculele declarate, potrivit legii, prin dispozitie a autoritatii administratiei publice locale, fara stapân sau abandonate se radiaza din oficiu în termen de 30 de zile de la primirea dispozitiei respective.
5) Radierea din evidenta a unui vehicul se face, din oficiu, de catre autoritatea care a efectuat înmatricularea, si în urmatoarele situatii:a) în cazul notificarii primite de la autoritati competente sau operatori economici autorizati sa emita certificatul de distrugere, care atesta faptul ca vehiculul a fost definitiv scos din uz;b) în cazul notificarii primite de la autoritati competente, care atesta faptul ca vehiculul a fost înmatriculat permanent în alt stat.
6) În termen de 30 de zile de la data radierii vehiculului în conditiile prevazute la alin. (5), autoritatea competenta îl informeaza pe titularul certificatului de înmatriculare cu privire la efectuarea acestei operatiuni.
Articolul 18În cazul pierderii, furtului, schimbarii numelui ori deteriorarii certificatului de înmatriculare sau de înregistrare, proprietarul vehiculului respectiv este obligat sa solicite autoritatii competente eliberarea unui nou certificat de înmatriculare sau de înregistrare, în conditiile stabilite de autoritatea competenta, în termen de 30 de zile de la data declararii pierderii sau furtului, de la data schimbarii numelui ori de la data constatarii deteriorarii, dupa caz.
Articolul 19Procedura înmatricularii, înregistrarii, radierii si eliberarea autorizatiei de circulatie provizorie sau pentru probe a vehiculelor se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.