Accident
Se instaleaza cu 100-200m inaintea zonei in care s-a produs un accident de circulatie.
Conducatorul auto este obligat sa sporeasca atentia si sa conduca cu o viteza redusa .
Acostament periculos
Se intalneste de regula in zone montane, unde acostamentul este denivelat fata de partea carosabila si exista pericolul rasturnarii.
Mai poate fi intalnit si in situatiile unde exista pericolul de cedare sau alunecare a taluzului drumului.
Aeroport
Indicatorul se intalneste pe drumurile publice ce trec pe sub culoarele aeriene din apropierea aeroporturilor, pentru a atentiona conducatorul auto de zgomotul puternic sau de zborurile la joasa inaltime a avioanelor.
Alte pericole
Se amplaseaza cu 50-200m inaintea locului periculos, in orice situatie periculoasa care nu este prevazuta cu un indicator de avertizare specific.
La intalnirea acestui indicator, conducatorul auto este obligat sa reduca viteza si sa circule cu atentie sporita.
Animale
Acest indicator se monteaza la 100-200m de sectorul de drum periculos, unde exista riscul ca animalele sa traverseze sau sa circule pe drumul public.
La intalnirea acestui indicator, conducatorul auto este obligat sa reduca viteza si sa circule cu atentie sporita.
Animale
Indicatorul se monteaza la 100-200m de sectorul de drum periculos, unde exista riscul ca animalele sa traverseze sau sa circule pe drumul public.
La intalnirea acestui indicator, conducatorul auto este obligat sa reduca viteza si sa circule cu atentie sporita.
Baliza bidirectionala
Indicatorul avertizeaza conducatorul de vehicul ca va intalni obstacole pe drumul public, atat pe partea drapta, cat si pe partea stanga, iar circulatia se va face prin mijloc.
Baliza directionala care indica ocolirea obstacolului prin dreapta
Indicatorul avertiza conducatorul de vehicul ca obstacolul intalnit se va ocoli pe partea dreapta.
Baliza directionala care indica ocolirea obstacolului prin stanga
Indicatorul alaturat avertiza conducatorul de vehicul ca obstacolul intalnit se va ocoli pe partea stanga.
Biciclisti
Indicatorul se amplaseaza la 100-200m de locul in care drumul public se intersecteaza cu o pista pentru biciclisti.
La intalnirea acestui indicator, conducatorul auto este obligat sa reduca viteza.
Cadere de pietre
Indicatorul rutier se afla montat la 100-200m de sectorul periculos.
Conducatorul auto este obligat sa reduca viteza, sa circule cu atentie sporita, sa nu bruscheze volanul si comenzile autovehiculului si sa evite folosirea franelor.
Circulatie in ambele sensuri
Indicatorul este intalnit la iesirea de pe un drum public cu sens unic.
Are rolul de a atentiona conducatorul auto ca pe sectorul de drum urmator se va circula in ambele sensuri.
Coborare periculoasa
Indicatorul se amplaseaza la 100-200 m de inceputul sectorului de drum, cand panta depaseste 7%.
Conducatorul auto nu este obligat sa reduca viteza, dar nu are voie sa stationeze pe toata lungimea pantei. Daca, in varful pantei, vizibilitatea este redusa sub 50 m, toate manevrele sunt interzise.
Daca drumul nu este suficient de lat pentru a permite trecerea a doua vehicule unul pe langa celalalt, are prioritate cel care urca fata de cel care coboara.
Copii
Acest indicator este intalnit pe sectoarele de drum circulate de copii (aflate in imediata apropiere a gradinitelor, scolilor si a locurilor de joaca).
Conducatorul este obligat sa reduca viteza sub 30 km/h in intervalul 7-22 si sa circule cu atentie sporita.
Curba deosebit de periculoasa
Indicatorul se monteaza in curbe cu raze mai mici de 100 m, sensul sagetilor indicand sensul virajului. Canducatorul trebuie sa circule cu viteza redusa in curba, toate manevrele (depasirea, oprirea, stationarea, mersul inapoi, intoarcerea) fiind interzise.
Curba dubla sau o succesiune de mai multe curbe, prima la dreapta
Indicatorul se instaleaza atunci cand urmeaza o succesiune de curbe, daca distanta dintre acestea e mai mica de 250 m. Se amplaseaza la 100-200 m inaintea primei curbe. Acest indicatoar pot fi insotit si de panouri aditionale, pe care este specificata distanta pana la terminarea sectorului de drum periculos, daca lungimea acestuia depaseste 1000 m. Canducatorul trebuie sa circule cu viteza redusa in curbe, iar daca vizibilitatea este redusa, toate manevrele (depasirea, oprirea, stationarea, mersul inapoi, intoarcerea) sunt interzise.
Curba dubla sau o succesiune de mai multe curbe, prima la stanga
Indicatorul se instaleaza atunci cand urmeaza o succesiune de curbe, daca distanta dintre acestea e mai mica de 250 m. Se amplaseaza la 100-200 m inaintea primei curbe. Aceste indicatoare pot fi insotite si de panouri aditionale, pe care este specificata distanta pana la terminarea sectorului de drum periculos, daca lungimea acestuia depaseste 1000 m. Canducatorul trebuie sa circule cu viteza redusa in curbe, iar daca vizibilitatea este redusa, toate manevrele (depasirea, oprirea, stationarea, mersul inapoi, intoarcerea) sunt interzise.
Curba la dreapta
Este amplasat la cel mult 200 m de o curba la dreapta.
Conducatorul trebuie sa circule cu viteza redusa in curbe, iar daca vizibilitatea este redusa, toate manevrele (depasirea, oprirea, stationarea, mersul inapoi, intoarcerea) sunt interzise.
Curba la stanga
Este amplasat la cel mult 200 m de o curba la stanga.
Conducatorul trebuie sa circule cu viteza redusa in curbe, iar daca vizibilitatea este redusa, toate manevrele (depasirea, oprirea, stationarea, mersul inapoi, intoarcerea) sunt interzise.
Denivelare pentru limitarea vitezei
Indicatorul se intalneste in zonele cu scoli, gradinite, treceri pentru pietoni, sectoare de drum ingustat, etc.
Conducatorul auto este obligat sa reduca viteza pana la 30 km/h in localitati si 50 km/h in afara acestora.
Drum aglomerat
La intalnirea acestui indicator, conducatorul auto este obligat sa pastreza o distanta de siguranta fata de vehiculul care se deplaseaza in fata sa.
Se amplaseaza pe drumurile publice pe care traficul este intens.
Drum alunecos
Indicatorul rutier se afla montat la 100-200m de sectorul periculos.
Conducatorul auto este obligat sa reduca viteza, sa circule cu atentie sporita, sa nu bruscheze volanul si comenzile autovehiculului, si sa evite folosirea franelor.
Drum cu denivelari
Indicatorul se amplaseaza la 50-200m de locul periculos.
Daca lungimea sectorului de drum depaseste 0,3 km, indicatorul este insotit de un panou aditional pe care este specificata lungimea sectorului de drum cu denivelari.
La intalnirea acestui indicator conducatorii auto sunt obligati sa reduca viteza.
Drum ingustat pe ambele parti
Indicatoarele din imaginile alaturate se amplaseaza la 100-200m de locul in care sectorul de drum incepe sa se ingusteze pe ambele parti cu cel putin jumatate de metru.
La intalnirea indicatorului, conducatorul auto este obligat sa reduca viteza, iar manevrele de oprire, stationare, mersul inapoi si intoarcerea sunt interzise.
Indicatorul poate fi insotit si de indicatoare pentru reglementarea prioritatii de drum ingustat.
Drum ingustat pe partea dreapta
Indicatoarul se amplaseaza la 100-200m de locul in care sectorul de drum incepe sa se ingusteze pe partea dreapta cu cel putin jumatate de metru.
La intalnirea acestui indicator, conducatorul auto este obligat sa reduca viteza, iar manevrele de oprire, stationare, mersul inapoi si intoarcerea sunt interzise.
Indicatorul poate fi insotit si de indicatoare pentru reglementarea prioritatii de drum ingustat.
Drum ingustat pe partea stanga
Indicatoarul se amplaseaza la 100-200m de locul in care sectorul de drum incepe sa se ingusteze pe partea stanga cu cel putin jumatate de metru.
La intalnirea acestui indicator, conducatorul auto este obligat sa reduca viteza, iar manevrele de oprire, stationare, mersul inapoi si intoarcerea sunt interzise.
Indicatorul poate fi insotit si de indicatoare pentru reglementarea prioritatii de drum ingustat.
Iesire spre un chei sau mal abrupt
Indicatorul se amplaseaza la 100-200m de chei sau mal abrupt pentru a atentiona conducatorul auto ca, pe directia inainte, drumul se termina deasupra cheiului sau malului abrupt.
Improscare cu pietris
Se amplaseaza la 100-200m de sectorul de drum periculos. Poate fi insotit de indicatorul
Interzis autovehiculelor de a circula fara a mentine intre ele un interval de cel putin 50m, deoarece exista riscul ca pietrisul de pe partea carosabila sa fie aruncata de rotile vehiculului catre ceilalti participanti la trafic.
La intalnirea acestui indicator, conducatorul auto este obligat sa reduca viteza si sa pastreze o distanta fata de vehiculul care circula in fata sa.
Intersectie cu un drum fara prioritate
Indicatorul se instaleaza in afara localitatilor, pe drumurile cu prioritate, la 100-200m de intersectia cu un drum fara prioritate si are rolul de a confirma prioritatea celui care intalneste acest indicator.
Intersectie cu un drum fara prioritate
Indicatorul se instaleaza in afara localitatilor, pe drumurile cu prioritate, la 100-200m de intersectia cu un drum fara prioritate si are rolul de a confirma prioritatea celui care intalneste acest indicator.
Intersectie cu un drum fara prioritate
Se intalneste in afara localitatilor, pe drumurile cu prioritate, la 100-200m de intersectia cu un drum fara prioritate si are rolul de a confirma prioritatea celui care intalneste acest indicator.
Intersectie cu un drum fara prioritate, decalate
Se instaleaza in afara localitatilor, pe drumurile cu prioritate, la 100-200m de intersectia cu un drum fara prioritate si are rolul de a confirma prioritatea celui care intalneste acest indicator.
Intersectie de drumuri
Indicatorul este amplasat numai in afara localitatilor, la 50-200m inaintea unei intersectii nedirijate de drumuri din aceeasi categorie.
Lucrari
Indicatorul Lucrari se instaleaza la 20-200m de sectorul de drum pe care se executa lucrari.
Fondul de culoare galbena semnifica caracterul temporar al lucrarii. La intalnirea acestui indicator, conducatorul auto este obligat sa reduca viteza.
Panouri succesive pentru curbe deosebit de periculoase
Se instaleaza cate 5 astfel de panouri in curbe cu raze mai mici de 100 m sau in curbe periculoase precedate de aliniamente mai lungi de 1000 m.
Sunt amplasate in zona exterioara a curbelor, varful sagetilor indicand sensul virajului.
Panouri suplimentare la nodurile rutiere de pe autostrazi
Indicatorul se monteaza la 300m (primul panou), 200m (al doilea panou) si la 100m (al treilea panou) de urmatoare bifurcatie de pe o autostrada.
Panouri suplimentare pentru trecerea la nivel cu o cale ferata
Este montat inaintea trecerii la nivel cu calea ferata.
- primul panou (cel cu trei dungi) se monteaza la 150m de calea ferata
- al doilea (cel cu doua benzi) la 100m
- ultimul (cel cu o singura banda) la 50m de calea ferata.
La intalnirea indicatorului cu trei benzi, conducatorul auto este obligat sa reduca viteza. La intalnirea ultimului indicator, cel cu o singura banda, conducatorul auto nu mai are voie sa execute nicio manevra (depasirea, oprirea, stationarea, mersul inapoi, intoarcerea).
In oras, din cauza conditiilor de trafic, nu se instaleaza decat cel de-al treilea panou.
Pod mobil
Indicatorul se amplaseaza la 100-200m de podul mobil.
Daca podul este ridicat, oprirea este obligatorie.
Pe pod, conducatorul auto este obligat se reduca viteza si sunt interzise toate manevrele (depasirea, oprirea, stationarea, mersul inapoi, intoarcerea).
Presemnalizare intersectie cu sens giratoriu
Indicatorul se amplaseaza cu 50-200m inaintea intersectiilor cu sens giratoriu.
La intalnirea acestui indicator, conducatorul auto este obligat sa reduca viteza.
Presemnalizare trecere pietoni
Se instaleaza la 50-200m de o trecere de pietoni, pe drumurile intens circulate, pe sectoarele de drum unde vizibilitatea este redusa sau in afara localitatilor.
Conducatorul auto este obligat sa reduca viteza si sa circule cu atentie sporita. Acest indicator nu se instaleaza cand locul amplasarii sale coincide cu locul amplasarii indicatorului Copii.
Semafoare
Indicatorul Semafoare se instaleaza la 30-200m de locul in care se afla semaforul, daca se considera ca prezenta semaforului ar putea surprinde conducatorii auto.
Trecere la nivel cu linii de tramvai
Se amplaseaza cu 50-200m inaintea intersectiilor in care tramvaiele urmeaza sa vireze la dreapta ori la stanga.
La intalnirea acestui indicator, conducatorul auto este obligat sa reduca viteza si sa acorde prioritate tramvaiului.
Trecere la nivel cu o cale ferata cu bariere sau semibariere
Indicatorul se amplaseaza la 50m (in oras)/ 150m (in afara localitatilor) inainte de trecerea la nivel cu o cale ferata cu bariere sau semibariere.
Conducatorul auto este obligat sa reduca viteza la intalnirea acestui indicator.
In oras amplasarea indicatorului se va face pe acelasi stalp cu panoul suplimentar cu o dunga rosie oblica, iar in afara orasului pe panoul suplimentar cu trei dungi rosii oblice.
Trecere la nivel cu o cale ferata dubla fara bariere
Amplasate la 6-10 m de trecerea la nivel cu o cale ferata dubla, fara bariere indicatoarele obliga conducatorul de vehicul sa opreasca in locul cu vizibilitate maxima, dar fara a depasi acest indicator, pentru a se asigura ca nu se apropie niciun tren.
Trecere la nivel cu o cale ferata dubla, fara bariere
Sunt amplasate la 6-10m de trecerea la nivel cu o cale ferata dubla, fara bariere indicatoarele obliga conducatorul de vehicul sa opreasca in locul cu vizibilitate maxima, dar fara a depasi acest indicator, pentru a se asigura ca nu se apropie niciun tren.
Trecere la nivel cu o cale ferata fara bariere
Indicatorul se amplaseaza la 50m (in oras) / 150m (in afara localitatilor) inainte de trecerea la nivel cu o cale ferata fara bariere.
La intalnirea acestui indicator, conducatorul auto este obligat sa opreasca, inainte de a traversa calea ferata, pentru a se asigura.
Trecere la nivel cu o cale ferata simpla fara bariere
Amplasate la 6-10 m de trecerea la nivel cu o cale ferata simpla, fara bariere indicatoarele obliga conducatorul de vehicul sa opreasca in locul cu vizibilitate maxima, dar fara a depasi acest indicator, pentru a se asigura ca nu se apropie niciun tren.
Trecere la nivel cu o cale ferata simpla, fara bariere
Amplasate la 6-10m de trecerea la nivel cu o cale ferata simpla, fara bariere indicatoarele obliga conducatorul de vehicul sa opreasca in locul cu vizibilitate maxima, dar fara a depasi acest indicator, pentru a se asigura ca nu se apropie niciun tren.
Tunel
Indicatorul se gaseste la 50-200 m de intrarea in tunel.
In tunel, conducatorul auto este obligat se reduca viteza si toate manevrele (depasirea, oprirea, stationarea, mersul inapoi, intoarcerea) sunt interzise.
Urcare cu inclinare mare
Indicatorul se instaleaza la 100-200m de inceputul sectorului de drum, cand panta depaseste 7%.
Conducatorul auto nu este obligat sa reduca viteza, dar toate manevrele sunt interzise.
Daca drumul nu este suficient de lat pentru a permite trecerea a doua vehicule unul pe langa celalalt, avand prioritate cel care urca fata de cel care coboara.
Vant lateral
Indicator este amplaseaza in locurile unde exista frecvent curenti puternici de aer care pot afecta circulatia rutiera.
Conducatorul auto trebuie sa fie atent la trecerea pe langa un autovehicul cu gabarit mare deoarece se poate forma fenomenul de absorbtie.
Zona cu risc ridicat de accidente
Indicatorul reprezinta un sector de drum cu lungimea de maximum un kilometru pe care intr-o perioada de 5 ani consecutivi s-au inregistrat minimum 10 accidente grave de circulatie, soldate cu cel putin 10 persoane decedate sau ranite grav.
La intalnirea indicatorului este recomandata reducerea vitezei de deplasare, sporirea atentiei si evitarea efectuarii oricaror manevre riscante.